وبسایت شخصی سحر رفیع

تصویرساز و طراح کاراکتر

Sahar Rafi’s Personal Website
تصویرساز و طراح کاراکتر

وبسایت شخصی سحر رفیع

ILLUSTRATOR . CHARACTER DESIGN

• مقالات:

با تصویرسازی هایمان چه کنیم؟


با تصویرسازی هایمان چه کنیم؟
بعد از به پایان رساندن دوره های آموزشی و انجام چند پروژه تصویرسازی در دوره کارآموزی ، معمولا تصویرسازان تازه کار به این نقطه می رسند که حالا نتیجه این دوره ها و کلاس ها چه خواهد شد. من چطور می توانم وارد بازار کار تصویرسازی شوم. چطور می توانم از توانایی هایم استفاده کنم و  از این راه به عنوان یک شغل حرفه ای درآمد کسب کنم.
خب با توجه به تجربه ی خودم، و سولات متعدد دوستان ترجیح دادم تا به صورت یک جمع بندی اطلاعاتی را که ممکن است برای دوستان تصویرسازم کارساز شود را در این متن بازگو کنم:
اول این که تا اسم تصویرساز و تصویرگری به میان می آید ناخود آگاه ذهن ها به سمت انتشارات بخصوص تصویرگری کتاب کودک می رود. اغلب دوستان چند نمونه کار به دست می گیرند و راهی انتشارات ها و دست به دامان ناشران می شوند. ناشرانی که نه همه ی آنها ولی تعداد زیادی معمولا روی خوشی به تصویرسازهای تازه کار  نشان نمی دهند و ترجیح می دهند با تصویرسازهای معتبر همکاری کنند و یا نهایتا طرح ها و پروزه ها را با قیمتی ناچیز، بدون پیش پرداخت  و گاهی هم به رایگان درخواست می کنند.  خب چاره چیست؟
جواب را این طور می توان داد که امروزه ما با دنیای در حال تغییر و پیشرفت تکنولوژی سر و کار داریم. دنیایی که دنیای تبلت ها، گوشی های همراه هوشمند و حتی رسانه های هوشمند است. دنیایی سراسر تصویر... دیگر دوران این که همه توانایی ها و رشته های تصویرسازی به چاپ توی  کتاب منتهی شود گذشته است. تصویرسازی انواع رشته ها و شاخه ها و نیازها پیدا کرده است.
خود من بعد از چند سال کار تصویرسازی، متوجه شدم بازار نشر و تصویرسازی کتاب با فضای کاری من همخوانی ندارد. چرا که من دایما در برابر کارفرماهایی قرار گرفتم که بیشتر از کیفیت میزان هزینه برایشان مهم بود و به جای پول دادن به طراح برای کار تالیفی ترجیح می دادند از دانلود طراحی های آماده از فضای وب استفاده کنند و روی جنس کاغذ و میزان تیراژ هزینه کنند. بنابراین راهم را از آنها جدا کردم و با کسب مهارت چند نرم افزار مرتبط با انیمیشن سازی، علاوه بر تصویرسازی  کار انیمیشن هم انجام دادم که اتفاقا  درآمد بهتری از تصویرسازی دارد. 
در حال حاضر متاسفانه کمتر دوستان تصویرساز ما هستند که با معقوله هایی چون تصویرسازی تحت وب، انیمیشن تحت وب آشنایی داشته باشند. یا طراحی اپلیکیشن های تعاملی یا بازی های رایانه ای و تصویرسازی کتاب های تعاملی را بشناسند. اما همه اینها می توانند به تعبیری بستر شغل های با درآمد خوبی برای تصویرسازان باشند که از آن غافل شده ایم. 
البته باز نکته ای که اینجا لازم می دانم بیان کنم داشتن نمونه کار مرتبط و معتبر است. به عنوان کسی که شغل تصویرسازی و بعد انیمیشن را به عنوان یک حرفه تخصصی انتخاب کرده صادقانه بگویم که صرف خوب طراحی کردن و مهارت داشتن برای شروع کسب و کار کافی نیست. معمولا تصویرسازان فارغ التحصیل کارهایشان معطوف به همان کارهای دوران دانشجویی و امتحانات کلاسی بوده است. برای ورود حرفه ای به این نوع کار، شما نیازمند حداقل چندین نمونه کار مرتبط با موضوعی باشید که به دنبال کسب درآمد از آن هستید. تاکید می کنم این مرتبط بودن بسیار مهم است. اگر می خواهید مثلا تصویرسازی تحت وب انجام دهید باید مقالات مرتبط با آن را بخوانید. باید سیر تحولات دیزاین سایت ها و اپلیکیشن ها، طراحی های به روز شده را بدانید. زبان انگلیسی تان را قوی کنید و ارتباطتان را با سایت های معتبر و بین المللی قطع نکنید.  
در کل مطالب را این طور جمع بندی می کنم که تصویرسازی فقط برای چاپ در کتاب نیست. اما برای پیدا کردن شغل های مرتبط با آن باید تحقیق کرد و در کنار نرم افزارهای گرافیک و طراحی، نرم افزارهای دیگر و مهارت های مرتبط دیگر آموخت و نمونه کار مناسب تهیه کرد.
موفق باشید
سحر رفیع-دیماه 95



   • نظرتان را بگوييد:

نام:

ايميل:
وب:
جمع 5 و 2 ؟
نظر شما:

Anna
سلام خب مقالات رو هم می خونیم. نمونه کار تمرینی هم داریم. وقتی می خوایم شروع به کار کنیم. باز هم باید نمونه کار معتبر داشته باشیم. بالاخره یه مشتری یا کسی که معتبر باشه. و شما میفرمایین اونا هم به تازه کارها اهمیت نمیدن تقریبا. شما توی مجموعه تون کاراموز نمیگیرید. یا آموزش؟
پاسخ: سلام. متاسفانه کارآموز قبول نمی‌کنیم اما این نکته رو در نظر بگیرید که نمونه کار معتبر و غیرمعتبر نداره. توی کار معمولا مشتری به اجرا و تکنیک و مهارت شما توجه می‌کنه. برای شروع نمونه‌کار شخصی بزنید. یه جوری خودتون مشتری خودتون بشید. حتما نتیجه میگیرید. موفق باشید
مرتضی
سلام خانم رفیع گرامی. خیلی کمک کننده بود. ممنون می شم از روش ها و تکنیک های تصویرسازی هم مطلب توی سایت بگذارید
محمدهادی | ايميل
با عرض ادب واحترام سلام خسته نباشید سرکار خانم رفیع (چندنفر بهم گفتند شما ادم خیری هستید ) ،اینجانب محمدهادی قربانی.فرزند اکبر.من 30سال سن دارم،چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی و اجاره نشینی نمی توانم ازدواج کنم،مدتی هم هست،مصالح ساختمانی گران شده،و خشکسالی کارگری نیست،من نیز فن خاصی بلد نیستم جز کارگری،اطرافیانم هم توان مالی ندارند کمکم کنند ازدواج کنم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد،خواهشمندم اگر امکان داره به من کمک مالی کنید ازدواج کنم و بهتر زندگی کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکلی بزرگ شده،اگر یه کمک کوچکی اندازه اجاره خونه به من کمک کنید،یه مشکل بزرگ من حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری بیام بگم.خیلی ممنون و متشکرم از زحمات شما.شماره تماس من 09336166477.مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم.شماره عابر بانک رفاه (5894631535989081)بنام محمدهادی قربانی.تو راخدا کمک کن.موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله
سودا
عاااااااالی
حمیده باقربیگی
خانم رفیع ممنون از مقاله مفیدتون. راهنمایی ها و کمک هاتون خیلی مفید بود. همیشه سلامت باسید