چند نکته برای یک تصویرسازی موفق
آنچه در زیر می خوانید مجموعه ای از تجربیات و مطالعات من در زمینه تصویرسازی ست، اما بی شک هنوز چیزهای بسیاری هست که من نمی دانم و تجربه اش نکرده ام و این پایان راه نیست!
جمع آوری اطلاعات، قبل از هر چیز دیگر
همین حالا یک تکه کاغذ بردارید و اولین شکل کیف زنانه که به ذهنتان می رسد روی کاغذ بیاورید. تمام سعی خودتان را بکنید. و طرح های بیشتر بزنید. چند نمونه دیگر از این کیف را می توانید بکشید؟ حال به محیط اطراف خود نگاه کنید. به مجلات و روزنامه ها و اینترنت (مادر اطلاعات دنیا) سری بزنید و سرچی بکنید. چند مدل دیگر از این مورد بوده که شما به ذهنتان نیامده؟ حالا اگر دوباره بخواهید کیفی را روی کاغذ بیاورید بی شک موفق تر عمل خواهید کرد. جمع آوری اطلاعات قبل از شروع تصویرسازی در واقع به شما این امکان را می دهد که از تجربیات دیگران درس بگیرید، نمونه های مشابهی را ببینید و بهتراز آنها باشید!
خلاقیت رمز بالاتر بودن
شما برای دیده شدن باید بهترین باشید و برای بهترین بودن نیاز به خلاقیت دارید. از طرح های کلیشه ای و تکراری بپرهیزید. و از ساختارشکنی و نو آوری نترسید. آنچه که یک اثر را ماندگار و به یاد ماندنی می کند تمایز بالای آن با سایر نمونه های مشابه است. به آنچه که ارائه می دهید اعتماد داشته باشید. نگاه های جدید بیافرینید و در برابر توهم عدم پذیرش از سوی دیگران ایستادگی کنید.
شناخت مخاطب یک گام مهم
مخاطب خود را بشناسید. بدانید برای چه گروه سنی تصویرسازی می کنید. امروزه تصویرسازی حتی برای کودکان درعین سادگی بسیار پیچیده است. کودک امروز کودک عصر تکنولوژی، کامپیوتر و دنیای بازی های رایانه ای ست. همچنین تصویرسازی برای رده های سنی بالاتر بسیار سخت تر از گذشته و بسته به شرایط و سطح فکری رایج در اجتماع، متفاوت و متنوع شده است.
درک فضای داستان و ترکیب بندی مناسب
شما باید مانند یک کارگردان زبده تمامی زوایای داستان خود را تحت نظر بگیرید. فضای یک داستان محیطی ست که شما به عنوان یک تصویرساز برای چیدمان اجزای خود بدان احتیاج دارید. این فضا ترکیبی از عناصر فیزیکی مانند درخت، سنگ، خورشید و همچنین عناصر حسی مانند ترس، نگرانی، شادی ست که تلفیقا بعدی از یک داستان را به نمایش می گذارند.(عناصر حسی معمولا با رنگ ها بیان می شوند مانند رنگ بنفش که بیشتر به نشانه توهم و نگرانی استفاده می شود.) نقش اول و کارکتر اصلی ماجرا را تعیین کنید و سایر اجزا را طوری بچینید که موضوع مورد نظرتان گم نشود. جزئیات را از یاد نبرید و در عین حال از شلوغ کاری بپرهیزید. سعی کنید بهترین زاویه دید را برای بیان داستان در نظر بگیرید.
تعدد پیش طرح، نتیجه ای مطلوب تر
شاید اولین طرح زده شده به نظر خوب بیاید اما مطمئن باشید که بهترین نیست. همیشه خورشید یک شکل و در یک حالت ثابت نیست! انتخاب یک طرح از میان چندین پیش طرح مسلما نتیجه مطلوب تری خواهد داشت. پس تنبلی نکنید و پیش طرح هایتان را افزایش دهید.
اجرای دقیق حاصل واقعی کار
شما داستان را خوانده اید. مخاطب و فضای داستان را درک کرده اید. خلاقیت به خرج داده اید و از میان چندین پیش طرح زده شده بهترین را انتخاب کرده اید. اینجاست که یک اجرای دقیق و کامل، تمامی تلاشتان برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب را به نمایش می گذارد. در واقع کار اجرا شده شما تنها چیزی ست که مخاطب از ماحصل فعالیت شما خواهد دید و این ویترین کاری شماست. پس تمامی تلاش خود را برای هرچه دقیق تر اجرا کردن تصویرسازی تان بکار ببرید و در نهایت امر ازموفقیت خود لذت ببرید!
سوالی از خدمتتان داشتم . برای خلق یک کمیک استریپ در ابتدای کار ما یک کاراکتر شیت از شخصیت های اصلی در سه زاویه نیم رخ ، روبرو و سه چهارم تهیه می کنیم . در طول کار زوایا و حالات بسیاری برای شخصیت پیش میاید . آیا بدون اتکا به طراحی دستی و با نرم افزارهایی مانند مانگا استودیو و یا پوزر می توان این راه را کوتاه کرد ؟ پرسش من از این باب است که یک کمیک توسط یک نفر خلق شود وگرنه در دنیای امروز که طراحان و نویسندگان و تصویرسازان باهم در ساخت یک کمیک بوک همکاری می کنند شاید نیازی به پرسشی که خدمتتان عرض کردم اصلا نباشد .
با تشکر و احترام مجدد
پاسخ: سلام دوست عزیز. من با این نرم افزارها آشنایی ندارم اما این سوال شما را می توانم با اتکا به آشنایی با نرم افزار 3DMAX بدهم. در این نرم افزار می شود اسکلت بندی کلی کاراکتر را طراحی کرد و بعد در زاویه ها و پوزهای متعدد از آن استفاده کرد. موفق باشید
میشه در مورد انتقال طراحی دستی به محیط کامپیوتر توضیح بدید ؟ با اسکن طرح دستی این کارو می کنین یا راه دیگه ای هست ؟
پاسخ: ممنون دوست عزیز. برای این کار دو راه هست یکی اینکه کار رو اسکن کنید و وارد کامپیوتر کنید و یا اینکه از کار عکس بگیرید و بعد از اننتقال به کامپیوتر روی اون کار کنید. روش دوم رو در صورتی استفاده کنید که در انتهای کار طرح اولیه ی رو نیاز نداشته باشید چون در این روش کیفیت مطلوبی به دست نمی آد مگر اینکه با دوربین حرفه ای و در شرایط نوری خوب عکس بگیرید. موفق باشید
پاسخ: ممنونم دوست عزیز. تا جایی که بتونم کمکت می کنم. موفق باشی
پاسخ: سلام دوست عزیز
بیشتر کارها معمولا به شکل دستی طراحی و به صورت دیجیتال در محیط Photoshop ,corel painter رنگ گذاری شده اند.
مقاله شما در دانانیوز درج شده است.
http://www.dananews.net/news.?show=news&id=8818